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Séminaire Audrey Dussutour

«Learning in brainless organisms : evidence from slime molds»

Le 10 janvier 2017

Mardi 10 janvier à 14h
Salle de conférences de la Plateforme Génomique Fonctionnelle, site de Carreire zone sud, université de Bordeaux

...des organismes dépourvus de neurones, montrent probablement une capacité d'apprentissage jusqu'alors inconnue et suggèrent que les moisissures peuvent être un modèle idéal pour étudier les mécanismes fondamentaux qui sous-tendent les processus d'apprentissage.

Learning, defined as a change in behaviour evoked by experience, has hitherto been investigated almost exclusively in multicellular neural organisms.
Evidence for learning in non-neural multicellular organisms is scant and only a few unequivocal reports of learning have been described in single celled organisms. In this seminar, in a first part, I will demonstrate habituation, an unmistakable form of learning, in the non-neural organism Physarum polycephalum.

In a second part, I will show that learned information can be transferred from one cell to another via cell fusion. Our results point to the diversity of organisms lacking neurons, which likely display a hitherto unrecognized capacity for learning, and suggest that slime moulds may be an ideal model system in which to investigate fundamental mechanisms underlying learning processes. 

Speaker



Audrey Dussutour
PhD in Ethology, CNRS CR1

Centre de Recherches sur la Cognition Animale / UMR 5169 CNRS,  Université Toulouse

Une invitation de TransBioMed  et de Thomas Pradeu Chargé de recherche en Philosophie des Sciences au CNRS Unité d'immunologie (ImmunoConcEpT, UMR5164) Université de Bordeaux